9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego w Kinie Nowe Horyzonty

kino francuskieFrancja, ojczyzna kina, od ponad stu lat zachowuje doskonały poziom swojej kinematografii. Od 11 do 16 maja zapraszamy do Nowych Horyzontów na 9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego, w ramach którego zobaczymy premierowe i przedpremierowe pokazy filmów docenionych przez publiczność i krytyków we Francji.

W programie przeglądu znajdą się m.in. wyróżnione Grand Prix w Cannes „120 uderzeń serca” Robina Campillo, nowe dzieło króla czułej groteski – Bruno Dumonta – musicalowe „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc” czy „Barbara” Mathieu Amalrica („Motyl i skafander”, „Grand Budapest Hotel”), który reżyseruje i jednocześnie wciela się w jedną z głównych postaci. Na ekranie zobaczymy też muzę francuskiego kina – Juliette Binoche – w „Isabelle i mężczyźni” oraz zjawiskową Adèle Exarchopoulos (znaną z nagrodzonego w Cannes „Życia Adeli”) w „Sierocie” Arnauda des Pallières.

Organizatorami przeglądu są Instytut Francuski w Polsce i Kino Nowe Horyzonty. Bilety w cenie 16 zł (klubowy, ulgowy) i 18 zł (normalny) dostępne są na www.kinonh.pl i w kasach kina.

Program

11 maja, piątek, godz. 20.00: „120 uderzeń serca”, reż. Robin Campillo

Nagrodzony w Cannes portret batalii o prawa i interesy osób zarażonych wirusem HIV, jaką na początku lat 90. rozpoczął paryski oddział organizacji Act Up. Obserwujemy zmagania aktywistek i aktywistów, którzy starają się toczyć nierówną walkę ze zmową w rządzie i koncernach farmaceutycznych.

12 maja, sobota, godz. 18.00: „Barbara”, reż. Mathieu Amalric

Mathieu Amalric łączy w „Barbarze” swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Obserwuje Brigitte, aktorkę bardzo sumiennie przygotowującą się do powierzonego jej zadania, i nie jest pewien czy więcej inspiracji czerpie od niej, czy może od samej Barbary. Cezar 2018 dla Najlepszej Aktorki.

12 maja, sobota, godz. 20.15: „Isabelle i mężczyźni”, reż. Claire Denis

Aktorski popis Juliette Binoche, Gerarda Depardieu i Valerii Bruni Tedeschi (znanej z włoskiego przeboju „Zwariować ze szczęścia”). Isabelle (Binoche) mieszka w Paryżu; jest rozwódką samodzielnie wychowującą dziecko. Ma jednak już dosyć samotności – jako dojrzała, świadoma swoich potrzeb kobieta, wyrusza na poszukiwania miłości. Pewnego dnia spotyka mężczyznę, który na nowo rozbudzi w niej emocje.

13 maja, niedziela, godz. 18.00: „Momo”, reż. Vincent Lobelle, Sébastien Thiéry

Życie na paryskich przedmieściach tylko z pozoru jest spokojne. André i Laurence, bezdzietna para ceniąca porządek i ciszę, pewnego dnia spotyka w drzwiach swojego domu dziwaka, który oznajmia, że jest ich synem. Czy to naciągacz? A może szansa na zmianę skostniałej rutyny?

13 maja, niedziela, godz. 20.00: „Cierpliwi pacjenci”, reż. Grand Corps Malade i Mehdi Idir

Wstawać, ubierać się, chodzić, grać w koszykówkę – tych wszystkich czynności Ben nie potrafi wykonywać w chwili, kiedy po ciężkim wypadku trafia do ośrodka rehabilitacyjnego. Wspólnie z nowymi znajomymi będzie odkrywać, czym jest cierpliwość; walczyć, żartować, flirtować, a przede wszystkim na nowo uczuć się życia. Film oparty na historii słynnego francuskiego slamera Grand Corps Malade.

14 maja, poniedziałek, godz. 20.00: „Paryż i dziewczyna”, reż. Léonor Serraille

Nagrodzona Złotą Kamerą w Cannes (najlepszy debiut) opowieść o Pauli, która właśnie zakończyła dziesięcioletni związek i jest na skraju załamania nerwowego. Doszczętnie spłukana, w towarzystwie kota, będącego jej jedynym majątkiem, powraca do Paryża po długiej nieobecności. W trakcie poznawania różnych osób, które los stawia na jej drodze, bohaterka nabiera determinacji, aby zacząć wszystko od nowa – i tym razem wyłącznie na swoich zasadach.

15 maja, wtorek, godz. 20.00: „Sierota”, reż. Arnaud des Pallières

Portret jednej kobiety w czterech różnych etapach życia. Mała dziewczynka ze wsi bierze udział w tragicznej zabawie w chowanego. Nastolatka miota się od ucieczki do ucieczki i od mężczyzny do mężczyzny, bo wszystko to jest lepsze niż jej smutny dom. Młoda dziewczyna z prowincji przybywa do Paryża, gdzie ociera się o katastrofę. Spełniona kobieta ufa, że przeszłość jej nie dopadnie. Cztery różne aktorki wcielają się w jedną i tę samą postać (wśród nich znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos).

16 maja, środa, godz. 20.00: „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc”, reż. Bruno Dumont

Bruno Dumont wypracował jeden z najbardziej ciekawych charakterów pisma wśród francuskich mistrzów. W ostatnich latach nie przestaje jednak zaskakiwać, czego dowodem jest znakomity „Mały Quinquin” czy „Martwe wody”. Tym razem postanowił przedstawić na ekranie dzieciństwo jednej z najważniejszych bohaterek Francji. Łącząca żarliwą wiarę z nieposkromionym gniewem Joanna, tak jak wielu bohaterów francuskiego reżysera, zostaje umiejscowiona na pograniczu grzechu i świętości. Sam film, mimo historycznego kostiumu, stanowi natomiast celny komentarz do czasów, w których fanatyzm religijny coraz częściej stanowi źródło przemocy.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Reklama

Reklama

Error: Any articles to show