Dziadek do orzechów w technologii 3D w Multikinie

dziadek do orzechówZ okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia Multikino zaprasza na pokaz baletu „Dziadek do orzechów” - najbardziej znanego dzieła Piotra Czajkowskiego, z legendarnego Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Nagranie zrealizowano w kinowej technologii 3D. Pokaz odbędzie się 22 grudnia w Multikinie Arkady Wrocławskie.

Kiedy Aleksander Dumas (ojciec) przeczytał „Dziadka do orzechów i Króla Myszy” E.T.A Hoffmanna, nazwał go „najpiękniejszą baśnią”, natychmiast tłumacząc ją na francuski. Właśnie tę wersję przeczytali kompozytor Piotr Czajkowski i choreograf Marius Petipa, i tak powstał słynny balet.  Najpopularniejszy tytuł świata, którego premiera odbyła się w 1892 w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, natychmiast podbiła serca widzów. Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, 22 grudnia 2014 widzowie Multikina będą mieli niepowtarzalną okazję uczestniczenia w pokazie zrealizowanego
z rozmachem, pierwszego nagrania w technologii 3D. Zostało ono zrealizowane w 2011 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu.

Pokaz odbędzie się 22 grudnia o godzinie 18:00 w Multikinie Arkady Wrocławskie.
Czas trwania: 120 minut

Ceny biletów:

35 zł - normalny
33 zł - normalny dla 4 lub 5 osób w kasie kina
31 zł - normalny dla 6 lub więcej osób w kasie kina
30 zł - ulgowy (Uczniowie i Studenci z ważną legitymacją, Seniorzy)
28 zł - ulgowy dla 4 lub 5 osób w kasie kina
26 zł - ulgowy dla 6 lub więcej osób w kasie kina
25 zł - bilet grupowy (dla grup powyżej 15 os.)    
20 zł - bilet szkolne (dla zorganizowanych grup szkolnych, min. 20 osób, na seansach przed godziną 16:00 umówionych ze specjalistami do spraw rezerwacji grupowej).

Teatr Maryjski w Petersburgu – teatr opery i baletu znajdujący się w Petersburgu. Pod obecną nazwą w latach 1860–1920 i po 1992 (na cześć cesarzowej Marii Aleksandrowny). w latach 1935-1992 nosił imię komunistycznego działacza Siergieja Kirowa i znany był jako Leningradzki Państwowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. S. M. Kirowa. Obecny gmach teatru Maryjskiego został wybudowany na miejscu dawnego, spalonego teatru. Teatr został otwarty w 1860 (zespół istniał od 1783); jest to (obok moskiewskiego teatru Bolszoj) jedna z najwybitniejszych rosyjskich scen muzycznych, o bogatej tradycji, reprezentująca bardzo wysoki poziom wokalistyki, tańca i choreografii.

Streszczenie Libretta:
Balet w trzech aktach z epilogiem.

Akt I

Obraz 1

Salon w domu rodziców Klary. Rodzice kończą ubieranie choinki; wchodzi Klara z bratem, a za nimi zaproszone dzieci. Wszystkie dzieci otrzymują na gwiazdkę lalki (taniec lalek). Przybywa również radca Drosselmeyer, który wręcza Klarze piękną lalkę, a jej bratu żołnierzyka. Zbliża się pora, aby iść spać, lecz Klara zaczyna grymasić. Wówczas radca daje jej nową zabawkę: jest nią dziadek do orzechów. Zachwycona Klara tańczy polkę, po czym układa zabawkę w koszyku i usypia przy dźwiękach kołysanki. Na zakończenie wieczoru dorośli tańczą taniec zwany "Grossvater", następnie żegnają się z gospodarzami i odchodzą ze swymi dziećmi. Dom zapada w sen. Po chwili do pustego salonu wkrada się Klara w nocnej koszuli. Bije północ. Sowa na zegarze zamienia się w Drosselmeyera i ze wszystkich kątów wybiegają myszy, których Klara panicznie się boi. Nagle Dziadek do orzechów ożywa, wzywa na pomoc ołowianych żołnierzyków i stacza zwycięski bój z myszami. Klara, widząc grożące Dziadkowi niebezpieczeństwo, rzuca pantofelkiem w Króla Myszy i mysie wojsko ucieka w popłochu. Uratowany Dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego księcia i pragnąc okazać dziewczynce wdzięczność, zaprasza ją w fantastyczną podróż.

Obraz 2

Salon zamienia się w ośnieżony las, gnomy z pochodniami witają Klarę i Księcia. Pada śnieg (walc śnieżynek).

Akt II

Zaczarowana kraina słodyczy. Wchodzi Wieszcza Cukrowa w otoczeniu barwnego orszaku. Na różowej rzece z lemoniady Klara i Książę płyną w ciągnionej przez delfiny łodzi. Wita ich Mistrz Ceremonii. Na znak dany przez Wieszczkę Cukrową pojawia się zastawiony słodyczami stół i rozpoczynają się popisy taneczne, symbolizujące różne smakołyki: czekolada - Taniec hiszpański,  kawa - Taniec arabski i Taniec wschodni, herbata - Taniec chiński, Trepak, Taniec z fujarkami, Taniec błazenków wokół Matki Gigogne, Grand ballabile - walc kwiatów, Grand pas de deux Wieszczki Cukrowej i Księcia, ogólna Koda.

Balet kończy się apoteozą na tle kolorowych fontann.

Produkcja:
Muzyka: Piotr Czajkowski
Dyrygent: Valery Gergiev
Choreografia:    Wassili Vainonen
Scenografia – Simon Virsaladze
Orkiestra – Orkiestra Teatru Maryjskiego w Petersburgu
Libretto – Marius Petipa na podstawie opowieści E.T.A Hoffmanna

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Reklama

Reklama

Error: Any articles to show