Pierwszy w Polsce festiwal filmów z narracjami Doroty Masłowskiej, Artura Andrusa, Filipa Springera i innych. Znamy program

festiwal korelacjeTo pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce: Dorota Masłowska, Artur Andrus, Filip Springer, Filip Zawada, Agnieszka Wolny-Hamkało, Michał Witkowski i Bartosz Kędzierski napisali i nagrali swoje narracje do polskich filmów. Wybrane przez nich dzieła wzbogacone o autorską formę audiodeskrypcji będzie można obejrzeć w dniach 21–24 listopada podczas 1. edycji Festiwalu Korelacje we wrocławskim kinie DCF. Przed nami kino dostępne: 11 seansów, w tym 6 premier filmów z autorskimi narracjami, a także 6 krótkich metraży z udziałem bohaterów serialu „Włatcy Móch” i spotkania z literatami. Bilety już w sprzedaży.

Festiwal Korelacje to nowatorskie wydarzenie w obszarach sztuki filmowej i kultury dostępnej prezentujące klasyki polskiej kinematografii w nowej formule – fabułom towarzyszy autorska narracja (in. autorska audiodeskrypcja) tworzona przez zaproszonych do projektu mistrzów i mistrzynie słowa. To rodzaj subiektywnego oprowadzania po filmie, interpretowania go w swobodny, często emocjonalny sposób, dzięki czemu wszyscy – również osoby z ograniczeniami wzroku czy słuchu – oglądają film oczami narratora. – Dzięki korelacjom pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki i sposobem jej prezentowania doświadczamy kina w zupełnie nowej, intrygującej odsłonie. Tworzymy festiwal połączeń: filmów z narracjami, literatów ze sztuką filmową, zapomnianego nieco polskiego kina z nowymi odbiorcami, a wreszcie wszystkich odbiorców na jednej sali, z takim samym dostępem do kultury – tłumaczy Piotr Krzykwa, pomysłodawca i dyrektor festiwalu.

Korelacje to także świetna okazja do tego, aby po raz kolejny lub też dopiero pierwszy zobaczyć na wielkim ekranie polskie filmy z lat 60., 70. czy 80. – To fascynująca filmowa podróż w czasie, w której przewodnikami są wybitne osobowości świata literackiego. To twórcy i twórczynie, których poznać można już po pierwszej frazie, niezależnie od tego, czy się ją czyta, czy słyszy – dodaje Piotr Krzykwa.

Mistrzowie słowa oprowadzą po ulubionych filmach

Film z autorską audiodeskrypcją staje się całkowicie nowym dziełem będącym opowieścią reżysera, ale i komentującego narratora – zyskuje jego unikatowy sposób wypowiedzi, pisarską wrażliwość, poczucie humoru. Czasem więc horror zamienia się w komedię, a dobrze znany dramat w labirynt nowych znaczeń i symboli.

Festiwal Korelacje 2024 otworzy „To tylko Rock” Pawła Karpińskiego z narracją Doroty Masłowskiej. Będzie to uczta nie tylko dla fanów pisarki, ale również dla entuzjastów polskiej muzyki rockowej. W filmie występują ikony rodzimej sceny muzycznej, takie jak Lady Pank, Dezerter czy Oddział Zamknięty. Razem z Filipem Zawadą zajrzymy pod podszewkę świata budowanego przez Jerzego Skolimowskiego w filmie „Walkower”, a oczami Filipa Springera obejrzymy kino moralnego niepokoju, czyli „Dziecinne pytania” Janusza Zaorskiego. Artur Andrus oprowadzi po dziele „Chudy i inni” Henryka Kluby – poetyckiej balladzie o robotnikach-awanturnikach z kompozycjami Wojciecha Kilara i głosem Zdzisławy Sośnickiej, a Michał Witkowski opowie „Dług” Krzysztofa Krauze – jedno z najważniejszych polskich dzieł filmowych okresu transformacji. Festiwal zakończą „Marcowe migdały” z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało – film o dojrzewaniu nakręcony w charakterystycznym dla Radosława Piwowarskiego słodko-gorzkim stylu.

Podczas zeszłorocznego prologu festiwalu w kinie DCF można było obejrzeć „Wilczycę” Marka Piestraka z autorską narracją Doroty Masłowskiej i „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało. Oba pokazy zostały świetnie przyjęte przez publiczność i trafiły do dystrybucji w Sieci Kin Studyjnych. Zobaczymy je również podczas pierwszej edycji festiwalu.

●    „To tylko Rock”, reż. Paweł Karpiński, 1983
autorska narracja: Dorota Masłowska / premiera, gala otwarcia

●    „Chudy i inni”, reż. Henryk Kluba, 1966
autorska narracja: Artur Andrus / premiera

●    „Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski, 1965
autorska narracja: Filip Zawada / premiera

●    „Dziecinne pytania”, reż. Janusz Zaorski, 1981
autorska narracja: Filip Springer / premiera

●    „Dług”, reż. Krzysztof Krauze, 1999
autorska narracja: Michał Witkowski / premiera

●    „Marcowe migdały”, reż. Radosław Piwowarski, 1989
autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało/ premiera, gala zamknięcia

●    „Wilczyca”, reż. Marek Piestrak, 1982
autorska narracja: Dorota Masłowska

●    „Trzeba zabić tę miłość”, reż. Janusz Morgenstern, 1972
autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało

W tym roku część premierowych produkcji z narracją będzie pokazywana dwukrotnie, a seanse (z wyjątkiem gali zamknięcia) rozpoczynać będą kilkuminutowe filmy nieme, do których autorską narrację, w klimacie kultowych „Włatców Móch” (z udziałem głosów postaci), opracował Bartosz Kędzierski, scenarzysta i reżyser serialu. Po premierowych pokazach filmów z autorską audiodeskrypcją odbędą się spotkania z twórcami i twórczyniami narracji oraz zaproszonymi gośćmi i gościniami. Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie: www.korelacje.org.pl.

Ruszyła sprzedaż biletów

Wraz z ogłoszeniem programu wystartowała sprzedaż biletów na filmy. Przez strony www.dcf.wroclaw.pl oraz www.korelacje.org.pl można zakupić je w cenie 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy), 20 zł (przy zakupie minimum 3 seansów) i 1 zł (dla asystenta osoby z niepełnosprawnością).

Kino dostępne. Audiodeskrypcja dla wszystkich

Typowa audiodeskrypcja w filmie to narzędzie przeznaczone dla osób niewidzących i słabowidzących, rodzaj dodatkowej ścieżki dźwiękowej między dialogami, werbalny opis tego, co dzieje się na ekranie uwzględniający m.in. scenografię, kostiumy, grę aktorów, barwy i światło. Autorska wersja audiodeskrypcji (in. autorska narracja) towarzysząca prezentowanym na festiwalu filmom to literacka forma opisu dostępna i atrakcyjna w odbiorze zarówno dla osób z ograniczeniami wzroku, jak i bez.

– Pomysł na festiwal, w którym główną rolę gra autorska narracja, wywodzi się m.in. z idei dostępności, dlatego wszystkie filmy posiadają subiektywną audiodeskrypcję oraz napisy dla niesłyszących. Dodatkowo na polski język migowy (PJM) tłumaczone będą spotkania po seansach, bo kino DCF to kino w pełni dostępne – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, które jest jednym z organizatorów festiwalu. – Istotne jest też to, że Festiwal Korelacje to wydarzenie, podczas którego osoba widząca i słysząca może doświadczyć odbioru filmu w ten sam sposób, co osoba z ograniczeniami wzroku czy słuchu, i odwrotnie, bez konieczności korzystania z dodatkowego specjalistycznego sprzętu – dodaje Magdalena Klich-Kozłowska.

Po festiwalu wybrane produkcje trafią na platformę Adapter.pl – pierwszy w Polsce portal VOD z filmami dostosowanymi dla widzów z dysfunkcją wzroku i słuchu – oraz do dystrybucji w Sieci Kin Studyjnych.

Festiwal Korelacje organizowany jest przez studio Kineskop oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Reklama

Reklama

Error: Any articles to show

Pogoda


Warning: readfile(http://cw.money.pl/pogoda_miasta/108/2037.html) [function.readfile]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/rynekrn/domains/wroclawianin.pl/public_html/modules/mod_html/mod_html.php(36) : eval()'d code on line 4