Zostań sponsorem i obniż podatki

sponsoringChcesz obniżyć kwotę podatku, jaki Twoja firma musi zapłacić za 2014 rok? Zostań sponsorem np. lokalnego klubu sportowego. Korzyści: obniżenie podatku dochodowego i VAT, reklama firmy, a do tego wsparcie lokalnych inicjatyw. Korzyści podatkowe są jednak możliwe tylko w ramach sponsoringu finansowego – świadczenia rzeczowe są bowiem neutralne podatkowo.

Do końca roku zostało niewiele czasu. To ostatni dzwonek, aby obniżyć zobowiązania naszej firmy wobec fiskusa za 2014 rok. Jedną z możliwości jest sponsoring, który wcale nie musi wiązać się z dużymi wydatkami. Wystarczy, że przekażemy np. gminnemu centrum kultury kwotę kilku tysięcy złotych. Korzyść podatkowa z tego tytułu i tak będzie znaczna.

- W zależności od rodzaju udzielanego wsparcia, możemy zmniejszyć, bądź pozostawić bez zmian wysokość zobowiązań podatkowych. Przedsiębiorca może wybrać dwie możliwości: darowizna albo sponsoring. Ta ostatnia, z punktu widzenia minimalizacji obciążenia podatkowego, jest zdecydowanie bardziej korzystna. Korzyści podatkowe wynikające ze sponsoringu dotyczą zarówno podatku dochodowego, jak i VAT, dlatego każdy hojny i jednocześnie racjonalnie myślący przedsiębiorca powinien dokładnie skalkulować, jak dana działalność wpływa na opłacane przez niego podatki – podpowiada Jacek Jankowski, Dyrektor Oddziału Tax Care we Wrocławiu.

Sponsoring to nie darowizna

Różnica między tymi świadczeniami jest spora. Sponsoring to udzielenie wsparcia finansowo-rzeczowego w zamian za określone umową usługi reklamowe (np. reklama na boisku czy koszulce zawodnika klubu sportowego). Istotą sponsoringu jest ekwiwalentność świadczeń pomiędzy sponsorem, a sponsorowanym. Występuje on w dwóch formach: pieniężnej i rzeczowej. Jednak tylko ten pierwszy pozwoli obniżyć podatek. Gdy  przedsiębiorca zamiast 5 tys. zł przekaże w barterze na rzecz np. gminnego centrum kultury doposażenie, transakcja taka będzie neutralna podatkowo, także w kontekście VAT-u. Co ważne, przekazanie środków pieniężnych czy rzeczowych na rzecz sponsorowanego bez otrzymania rekompensaty w postaci świadczenia promocyjnego tożsame będzie z darowizną, która nie daje możliwości rozliczenia koszów uzyskania przychodu, a tym samym obniżenia podatków.

Ile zyskuje firma?

Nawet kilka tysięcy złotych przekazane lokalnemu klubowi sportowemu czy dziecięcemu zespołowi tanecznemu może im pomóc, a jeśli sponsoring będzie dobrze przemyślany, faktyczny koszt po stronie przedsiębiorcy może być o blisko połowę mniejszy od wydanej kwoty. Dla przykładu, przekazanie 5 tys. zł w ramach sponsoringu przez przedsiębiorcę opodatkowanego liniowo (19%), będącego jednocześnie płatnikiem VAT, to możliwość zaliczenia 4 065 zł. do kosztów uzyskania przychodu. W efekcie zmniejsza to podatek o 772 zł. Jeśli dodatkowo sponsorowany jest podatnikiem VAT i wystawia fakturę za świadczoną usługę reklamy, sponsor będzie mógł odliczyć wykazany na niej VAT, czyli w naszym przypadku 935 zł. W sumie więc taki przedsiębiorca zmniejszy swoje zobowiązania o 1 707 zł. A to oznacza, że efektywny ciężar sponsoringu wyniesie nie 5 000 zł, a 3 293 zł.

Dobra umowa sponsoringowa

Umowa sponsoringu jest zobowiązująca i dwustronna. Oznacza to, że zarówno sponsor, jak i sponsorowany są zobowiązani do wzajemnego świadczenia. Sponsor uzyskuje określone umową usługi reklamowe. W zamian zobowiązuje się ponieść określone wydatki lub przekazać rzeczy albo świadczyć usługi, które będą służyć działalności sponsorowanego. W ten sposób można objąć sponsoringiem np. lokalny zespół muzyczny, który będzie reklamował swojego sponsora na biletach czy plakatach zapowiadających koncert.

- Prawidłowo sformułowana umowa sponsoringu powinna dokładnie określać nie tylko sam rodzaj wsparcia i jego wartość, ale także do jakich konkretnie świadczeń i w jakim okresie będzie zobowiązany sponsorowany. Trzeba wskazać w szczególności, w jaki sposób będzie on reklamował sponsora (np. gdzie zamieści jego logo, nazwę, ile razy). Jeśli firma udziela pomocy rzeczowej świadczone w zamian usługi reklamowe powinny przyjąć tę samą wartość. Inaczej nadwyżka, jaka pojawi się u jednej ze stron będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie, które trzeba będzie odrębnie opodatkować – tłumaczy Jacek Jankowski, Dyrektor Oddziału Tax Care we Wrocławiu.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Kursy walut
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
NBP 2018-09-19
USD 3,6685 -0,36%
EUR 4,2929 -0,23%
CHF 3,8005 -0,84%
GBP 4,8406 +0,07%
Wspierane przez Money.pl
Giełda
Money.pl - Kliknij po więcej
GPW (2018-09-19 14:39)
WIG 57719.6 +0,33%
WIG20 2245.03 +0,63%
mWIG40 4007.41 +0,26%
sWIG80 11574.12 -0,31%
Wspierane przez Money.pl
Statystyki GPW - 19 września, 14:21
Money.pl - Kliknij po więcej
Największe wzrosty - notowania giełdowe
WalorKursZm.[%]     Obrót [mln]
T-Bull SA 27,60 +31,43 0,32
Elemental Holding SA 1,49 +14,62 0,55
Prairie Mining Ltd. 1,40 +12,90 1,16
ZM Henryk Kania SA 1,21 +12,04 1,01
Wspierane przez Money.pl
Statystyki GPW - 19 września, 14:21
Money.pl - Kliknij po więcej
Największe spadki - notowania giełdowe
WalorKursZm.[%]     Obrót [mln]
Interma Trade SA 1,35 -25,41 0,03
Fast Finance SA 0,12 -20,00 0,00
Zastal SA 0,43 -14,00 0,05
Altus TFI SA 2,05 -10,87 1,39
Wspierane przez Money.pl
Surowce - notowania online
Money.pl - Kliknij po więcej
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1209,60 +0,56% [14:35]
 Ropa brent baryłka 78,65 -0,33% [14:35]
 Pallad uncja 1019,30 +1,51% [14:35]
 Platyna uncja 823,30 +1,17% [14:35]
 Srebro uncja 14,27 +0,63% [14:35]
Wspierane przez Money.pl