Badania nad umiejętnościami matematycznymi trzecio i piątoklasistów

egzaminy OBUTOgólnopolskie Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) z ramienia Instytutu Badań Edukacyjnych odbyły się już po raz czwarty. W tym roku uczniowie zmierzyli się tylko z matematyką i rozwiązywaniem zadań tekstowych z tej dziedziny. W tym roku nie odbędą się już badania nad zdolnościami z języka polskiego. Jak co roku niezmienna jest jednak forma i czas trwania badań. Uczniowie podjęli wyzwanie 45 minutowego sprawdzianu swych umiejętności.

 Co to takiego

Badania odbyły się 20 maja w każdej placówce, która przystąpiła do takiego konkursu. Zgłoszona szkoła podstawowa, która przystąpiła do działań Instytutu Badań Edukacyjnych otrzymała zestaw zadań.  Przedstawione zadania mają na celu przynieść informacje o poziomie nauki w danej placówce. Zadania i to jak poradzą sobie uczniowie kończący trzecią klasę, ukażą słabe i mocne strony.

Wnioski w postaci raportu, jakie otrzymają szkoły podstawowe pokażą, co należy polepszyć, aby uczniowie lepiej mogli zrozumieć coś z czym sobie nie radzą. Nauczyciele dowiedzą się, co powinni zrobić, gdzie poświęcić więcej czasu dzieciom i działom stwarzającym problemy.

Pomoc z raportu

Otrzymany raport ukazać ma wyniki placówki tych uczniów, którzy kończą trzecią klasę, czyli wyniki przerobionych materiałów z poprzednich lat, to, czego dzieci zdążyły się nauczyć a czego niestety w mniejszym stopniu.

Wyniki każdej szkoły będą pokazane również na tle innych placówek. Zatem nauczyciele będą mieli do wglądu, co trzeba bardziej poprawić a co mniej.

DUM-a piątoklasistów

Również 20.05 uczniowie klas piątych z ponad 6 tysięcy placówek wzięli udział w badaniu Diagnoza Umiejętności Matematycznych (DUM-a).

Zgłoszone placówki wraz ze zgłoszonymi dobrowolnie uczniami klas piątych zasiedli tego dnia do 45 minutowego małego sprawdzianu swych umiejętności.

Ten sprawdzian miał na celu zbadać poziom zdolności i umiejętności rozwiązywania zadań matematycznych, ale również przygotowania piątoklasistów, którzy za rok pisać będą egzamin po 6 klasie.

Znaczące umiejętności

Najważniejszym, co oceni ten mały sprawdzian była umiejętność dobierania odpowiedniego modelu matematycznego do rozwiązania podanego problemu.

Jest to pomocą przy przyszłorocznym teście szóstoklasisty, tym bardziej iż w następnym roku to oni, jako pierwsi będą pisać egzamin, jako uczniowie, którzy uczeni są według nowej podstawy programowej.

Pomoc poprzez badania sprawdzić ma tok rozumowania oraz jak uczniowie tworzą strategię do rozwiązywania zadań, czyli problemów.

Raport z przedstawionymi danymi ukaże oczywiście słabe jak i mocne strony uczestników a co za tym idzie obnaży działania nauczycieli.

Egzaminy mogą być bardzo przydatne dla późniejszej edukacji. Mogą pomóc dzieciom jak najlepiej przygotować się do egzaminu, a także pomóc wyciągnąć wnioski nauczycielom, jak sobie ułatwić i rozplanować pracę szóstej klasie w oparciu o to, czego dzieci nie pojmują i z czym radzą sobie słabiej.

Wyniki podane zostaną na tle innych placówek z danego oddziału oraz na tle krajowym.  Raporty DUM-a ora OBUT zamieszczone zostaną jesienią na portalu Instytutu Badań Edukacyjnych.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Reklama

Reklama

Error: Any articles to show